Het nieuwste rapport van de Europese Raad, onder de verantwoordelijkheid van de Italiaanse ex-premier Enrico Letta, is een geweldige opsteker voor Meer Directe Democratie (MDD).
Breid verder uit…
Onze lijsttrekker en Europarlementariër, Dorien Rookmaker, dringt er namelijk al jaren op aan een van de successen van Europa, de hogesnelheidstrein, verder uit te breiden. En zo snel mogelijk alle Europese hoofdsteden via een HSL-lijn te verbinden. Opdat EU-burgers – concreet! – ervaren welke positieve invloed de Unie kan hebben op het dagelijks leven, naast het bedenken van allerlei minutieuze regels over stofzuigers, bananen en bijzondere diersoorten.
Onmisbare bedrijven en innovaties
Het zojuist verschenen rapport omarmt Rookmaker’s HSL-plan als onderdeel van de ambitie van de EU een succesvollere economische speler te maken. Dat wil zeggen: een EU met meer slimme bedrijven en innovaties die voor de wereldeconomie onmisbaar zijn (en meer HSL-lijnen, dus).
Samen met een speciaal aangetrokken ingenieur heeft Rookmaker de “missing links” in het Europese hogesnelheidsnetwerk in kaart gebracht, evenals de kosten om die ontbrekende stukken aan te leggen (200 miljard euro).
Een megaprestatie!
Uitgerust met dit plan is Rookmaker een actieve lobby begonnen om collega-parlementariërs, de treinsector (waaronder Deutsche Bahn), de Europese Commissie en tenslotte de Europese Raad te overtuigen van nut en noodzaak van een High Speed treinennetwerk in Europa. Het zojuist verschenen rapport bewijst dat je als onafhankelijke volksvertegenwoordiger, bij voldoende lef en overredingskracht, gelijktijdig meerdere bestuurslagen kunt beïnvloeden. Een megaprestatie!
Positieve agenda
‘Nieuwe HSL-lijnen zijn naast snel, comfortabel en duurzaam ook onderdeel van een positieve agenda, die we als EU niet snel genoeg kunnen uitrollen,’ vindt Rookmaker. Van alle Europarlementariërs is zij de enige die zich vergaand voor uitbreiding van het HSL-netwerk heeft ingezet. ‘Dat de Europese Raad mijn plan er nu uit pikt en aandringt op snelle uitvoering, voelt als erkenning voor mijn pleidooi HSL-lijnen tussen hoofdsteden tot speerpunt van de Unie te maken.’